ВІДЧУЛИ ВЕЛИЧ ДРЕВНЬОЇ СПРАВИ – КОВАЛЬСТВО

       В Україні коваль завжди був шанованою людиною. Високий соціальний статус ковальського ремесла закономірний: у свідомості людини до індустріальної епохи обробка металу взагалі межувала з магією, з таємним знанням. Від коваля значною мірою залежало саме виживання спільноти, тож не випадково український фольклор часто зображає його чарівником або могутнім богатирем, що приборкує дракона.
       Здавна розрізняли ковальство сільське і художнє. Художнє включає в себе і мистецтво, і ремесло водночас. Саме другий вид ковальської справи набув особливого поширення у сучасному культурно-мистецькому світі.
       В Україні ковальство зародилося ще у прадавні часи. Спочатку це було суто сільське заняття. Незважаючи на «дерев’яний вік», у селянському господарстві, не кажучи вже про ремесло і військову справу, металеві знаряддя були незамінні. В містах серед усіх ремісників уже в період 16-17 століття налічувалося близько п’яти відсотків ковалів, більшість яких займалася виготовленням підков для коней.
З роками ковальство змінювалося, набуваючи нових естетичних граней.
       У 18-19 столітті це була уже не просто справа виготовлення сільськогосподарського приладдя чи кування коней, а мистецтво первинного дизайну. Нині місто Львів – чи не єдине місто України, де кожний бажаючий на власні очі може побачити металеві шедеври далеких 18-19 століть.
       Сучасне ковальство, без сумніву, має свої особливості. Це не просто робота із залізом, а своєрідне поєднання обширу фантазії із життєвими образами. Для того, щоб створити оригінальну ковану річ, треба чітко знати бажання і уподобання замовника, відчувати мову заліза. В міцних руках майстра воно перетворюється на слухняну матерію для майбутнього витвору. Метал, ніби жива істота, відчуває талант і майстерність коваля.
       Істинний коваль завжди намагається втілити таїнство задуму і фантазії в конкретну художню побутову річ і це обов’язково має бути щось особливе. Головні ази ковальства зовсім не змінилися, хіба що нині для отримання вогню використовують кокс і антрацит, а в давнину горна заповнювали деревним вугіллям. Теперішній метал має багато вуглецю, тому з ним напрочуд важко працювати. Автор-митець залізних виробів в середньому за рік пропускає через свої руки близько п’яти тон заліза (!).
       Відповідно до плану Тижня циклової комісії з електроенергетики та систем автоматизації студенти першого курсу спеціальності «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка» групи ЕН221 разом з класним керівником Русланом Кубраком відвідали місцеву кузню «Гефест», господарем та головним майстром якої є Микола Кіяшко.
       Розпаливши багаття в ковальському горні, коваль Микола провів інструкцію з техніки безпеки та показав студентам майстер-клас із розпеченим залізом. Під час відвідин кузні студенти ознайомилися з технологією виготовлення кованих виробів; кожен спробував себе в ролі майстра, перетворюючи звичайні прути в деталі для майбутнього «шедевру»; усі бажаючі також змогли попрацювати пневматичним молотом.

       На території кузні знаходиться багато цікавих готових виробів, які студенти з захопленням розглядали, знаючи і розуміючи методику їх виготовлення.
       Щиро дякуємо за цікаву екскурсію та майстер-клас колективу і очільнику кузні «Гефест»!
 
Руслан Кубрак,
класний керівник академічної групи

ПРИЙМАЛЬНА КОМІСІЯ 

16600, Чернігівська обл.,
м. Ніжин, вул. Шевченка, 26

Тел: +38 (04631) 7-51-34
E-mail: nfk_nubip_vstup@ukr.net

 

АДМІНІСТРАЦІЯ

16600, Чернігівська обл.,
м. Ніжин, вул. Шевченка, 26

ел: +38 (04631) 7-51-36
E-mail: natims@i.ua

 

ПРИЄДНУЙТЕСЯ ДО НАС

 

111 111 111 111 111 111